czy od soli się tyje?

Obecnie trwa Tydzień Walki z Nadmiernym Spożyciem Soli. Nie mogłam więc przejść obojętnie, tekst tematyczny musiał się pojawić na blogu. Ale, żeby nie powielać informacji które z łatwością znajdziecie na wielu innych stronach, postanowiłam ugryźć temat na swój sposób. To, co zawsze interesuje najwięcej czytelników bloga to oczywiście odchudzanie. Ale czy sól może mieć z tym związek?

Pewnie większość z Was wie, że sól w przeciwieństwie do cukru, nie stanowi dla nas źródła kalorii. Czy można więc powiedzieć, że jej nadmiar odłoży się w postaci dodatkowych kilogramów? Raczej nie. A przynajmniej nie bezpośrednio. Okazuje się, że nadmiar soli w diecie może prowadzić do otyłości w sposób pośredni, sprzyjając innym przyczynom nadprogramowych kilogramów. Czy od soli się tyje? Czy można jeść sól na diecie? Ile soli dziennie można jeść? Czemu po słonym chce mi się pić? Wszystkiego dowiecie się z dzisiejszego tekstu.

Czy od soli przytyję?

Wpływ soli na tycie jest wielowymiarowy i wiąże się z następującymi czynnikami:

1. Wzrost pragnienia – sód potęguje pragnienie, a to powoduje że możemy sięgać nie tylko po wodę, ale też po soki czy słodzone napoje, w nadmiarze przyczyniające się do rozwoju otyłości. Lubisz popijać pizzę colą czy piwem? To już wiesz dlaczego 😉

2. Wzrost smakowitości potraw – zazwyczaj solone (oczywiście nikt nie ma tu na myśli przesolonej zupy 😀 ) potrawy smakują nam bardziej, w związku z czym możemy zjadać więcej. Poza tym często łączone są z tłuszczem, co jeszcze zwiększa apetyczność. Przykład? Frytki smażone na głębokim oleju, odpowiednio dosolone, zawsze będzie lepiej smakowały niż te z piekarnika, bez soli.

czy od soli się tyje?


3. Produkty słone nierzadko są wysokokaloryczne – patrz chipsy, fast-foody, paluszki. Często po nie sięgasz = zwiększasz prawdopodobieństwo wypracowania nadwyżki kalorycznej = tyjesz

4.Wg badań przeprowadzonych na zwierzętach dieta bogata w sód może zaburzać metabolizm glukozy i insuliny, co z kolei sprzyja wzrostowi masy tkanki tłuszczowej. Przykładowo w jednym z badań na szczurach wykazano, że te będące na diecie wysokosodowej przez 6 tygodni miały znaczny wzrost masy tkanki tłuszczowej w porównaniu do tych karmionych normalną dietą. Co ciekawe, stało się tak mimo takiej samej kaloryczności w obu grupach. Jednak po zakończeniu badania, tj. po 9 tygodniu nie było już różnicy.

5. Po zjedzeniu czegoś słonego nasz mózg często domaga się słodyczy. Pewnie właśnie stąd wynika potrzeba zjedzenia deseru po obiedzie. A jak wiadomo zbyt częste sięganie po słodycze może się przekształcić w niechciane kilogramy.

6. Nadmiar sodu sprzyja zatrzymywaniu wody w organizmie. Nie jest to tłuszcz, więc jesteśmy w stanie pozbyć się tego w ciągu jednego, kilku dni, ale warto mieć na uwagę że takie zjawisko zachodzi i czasem może być np. mylnie interpretowane jako przytycie po dniu objadania się.

Solić czy nie solić?

Odpowiedź brzmi – znać umiar. Zalecana maksymalna dzienna dawka soli to 5 g (1 płaska łyżeczka). ALE trzeba mieć na uwadze, że sól to nie tylko to co dodajemy, ale też składnik wielu produktów, takich jak wędliny, zupki w proszku, chipsy, mieszanki przypraw, ketchupy i tak dalej, Jeśli nasza dieta obfituje w przetworzone, bogatosodowe (czytajcie etykiety!) produkty, logicznym jest że musimy ją ograniczać do minimum podczas gotowania. Ale jeśli nie mamy problemu z nadciśnieniem, a nasz jadłospis bazuje na owocach warzywach, kaszach, makaronach itp., nie musimy przywiązywać do tego aż tak dużej wagi. I na koniec jeszcze jedno – bez różnicy, czy używamy soli morskiej, kamiennej czy himalajskiej. Sól to sól, chlorek sodu, a jakakolwiek zawartość składników mineralnych (czym chwalą się producenci soli himalajskiej) nie ma żadnego znaczenia przy ilościach, w których jej używamy.

Źródła:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18369340
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17890487
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27706955
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5731764/
https://www.karger.com/Article/FullText/463831
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21929845
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23249877
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24488738
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23936079
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25294369
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23230077
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23676421
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11566897
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12954403
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18689360

1 komentuj
  1. Mikołaj
    Mikołaj says:

    To bardzo ważne, aby zachować tutaj umiar. Jest to też trick, który się sprawdza w przypadku wielu fastfoodów, dodawanie dużej ilości soli potęguje w nas pragnienie, więc zazwyczaj bierzemy w zestawie też coś do picia.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *