Młody jęczmień jakiś czas temu zawojował rynek zdrowej żywności, a jego 5 minut trwa właściwie do dziś. Przypisuje mu się działanie odchudzające, oczyszczające i odmładzające. Czy słusznie? Zacznijmy może od początku – czym dokładnie jest zielony jęczmień?
Na rynku mamy dwie formy młodego jęczmienia:
  • Sproszkowany sok – zachowuje więcej wartości odżywczych, które są dobrze przyswajane ze względu na brak błonnika
  • Rozdrobiona trawa – jest tańsza, ale ma mniej walorów odżywczych, zawiera błonnik który utrudnia wchłanianie składników mineralnych.

 

Można go kupić w formie proszku i tabletek.

Jak stosować młody jęczmień?

Proszek  rozrabia się z chłodną/letnią wodą lub sokiem i pije 20 minut przed posiłkiem. Ze względu na niezbyt przyjemny, sianowaty smak radzę go jednak dodawać do jogurtu, koktajli czy zupy (nie może być gorąca).

Czy młody jęczmień odchudza?

Nie ma na to żadnych dowodów, nie dajcie się złapać w marketingową pułapkę! Należy pamiętać, że cudowne specyfiki nie istnieją i nie pokładać w tego typu produktach zbyt dużej nadziei. Młody jęczmień może NIECO wspomóc odchudzanie, ale nie spodziewajcie się cudów.

Czy młody jęczmień (sproszkowana trawa) to bogactwo błonnika?

Producenci zapewniają, że ów produkt obfituje w błonnik. Owszem, prawdą jest że zawiera pewne ilości, ale nie są to tak wielkie liczby jakby mogło się wydawać. Spójrzcie tylko na tabelkę poniżej:
Produkt [100 g] Zawartość błonnika [g]
Młody jęczmień 7-26
Otręby owsiane 17,5
Otręby orkiszowe 20
Otręby żytnie 39
Otręby pszenne 42,4

Zalecana dzienna dawka młodego jęczmienia to 6 g, czyli maksymalnie 1,6 g błonnika. Jeśli zależy nam tylko na błonniku, lepszym (i tańszym) rozwiązaniem będzie zakup otrębów, szczególnie pszennych czy żytnich.

Czy warto go kupić ze względu na wysoką zawartości białka?

W 100 g zielonego jęczmienia mamy 30-50 g białka. Robi wrażenie, ale niestety są to liczby dotyczące samego proszku, a nikt nie zje naraz 100 g. Jednorazowo (w porcji 3 g) mamy już tylko 1,5 g białka, zatem bez szaleństw.

Czy mimo wszystko warto go stosować?

Tak, ale nie ze względu na białko, błonnik czy rzekome działanie odchudzające. Bardziej skupiłabym się na bogactwie witamin i minerałów. Zielony jęczmień ma mnóstwo antyoksydantów, działa przeciwzapalnie, przeciwnowotworowo i przeciwwirusowo. Młody jęczmień to także mnóstwo chlorofilu, który detoksykuje wątrobę i krew. Ze względu na działanie oczyszczające, polecam go szczególnie osobom mającym problem z trądzikiem czy brzydką, poszarzałą cerą. Świetnie sprawdzi się także w profilaktyce chorób układu krążenia, w tym miażdżycy.
 
Młody jęczmień nie jest elementem niezbędnym w naszej diecie, ale na pewno jest jej świetnym uzupełnieniem. Poranny, zielony koktajl będący bombą odżywczą na pewno da nam kopa na cały dzień i dostarczy motywacji do rozpoczęcia/utrzymania zdrowego trybu życia 🙂 A Wy macie jakieś doświadczenia? Ktoś stosował?
5 komentarzy:
  1. przystannatalii
    przystannatalii says:

    Ja akurat spożywam w postaci kapsułek, zamawiałam go na opeskosmetyki, zdecydowałam się właśnie ze względu na bogactwo witamin i minerałów,a nie zawartości białka A jaki jest w smaku ten sproszkowany? Pozdrawiam:)

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *