czy bób jest zdrowy
 
Niedawno rozpoczął się sezon na bób. A wraz z nim pytania – czy bób tuczy, czy bób jest zdrowy, jak gotować bób? Zebrałam dla Was garść podstawowych informacji na temat tego pysznego (przynajmniej wg większości) warzywa.

JAKI BÓB KUPOWAĆ?

Nasiona powinny być jasnozielone, bez przebarwień i zapachu. Przechowujemy w lodówce 3-4 dni. 

CZY BÓB JEST ZDROWY?

Bób zawiera mnóstwo kwasu foliowego, dlatego niewątpliwie jest pożądanym składnikiem jadłospisu kobiety w ciąży. 100 g tego warzywa w pełni pokrywa dzienne zapotrzebowanie na kwas foliowy u pań spodziewających się dziecka. Bób posiada także wysokie stężenie aminokwasu (lewodopy), który bierze udział w poprawie nastroju, a także jest stosowany w leczeniu choroby Parkinsona. Dodatkowo sprzyja poprawie pamięci, a dzięki zawartości witamin z grupy B  i manganu korzystnie wpływa na układ nerwowy.

CZY BÓB JEST TUCZĄCY?

Bób nie jest wcale tak kaloryczny, jak się wydaje. Nieugotowany zawiera ok. 66 kcal na 100g. Ponadto ma dużo białka i błonnika, dzięki czemu syci na długo. Może być więc stosowany u osób będących na diecie redukcyjnej.

JAK JEŚĆ BÓB?

Młody bób możemy jeść ze skórką, na surowo. Jest lekko słodki i wodnisty. Starszy natomiast lepiej obierać  i gotować. Możliwie jak najkrócej – wrzucamy na lekko osolony wrzątek, znów doprowadzamy do wrzenia i trzymamy 3-7 minut. Dłuższe gotowanie powoduje utratę większości wartości odżywczych, choć czasem jest niezbędne (szczególnie w przypadku bobu z końcówki sezonu). Do wody można dodać koperek z czosnkiem i odrobiną masła, liście selera lub pietruszkę – zyskamy całkiem nowy smak.

CZY BÓB MOŻE ZASZKODZIĆ?

Szacuje się, że ok 0,1% Polaków (głównie mężczyzn) cierpi na fawizm. Jest to najprościej mówiąc choroba genetyczna, która objawia się bólami brzucha, wzdęciami lub nudnościami wskutek spożycia surowego lub niedogotowanego bobu. Może niestety prowadzić do niedokrwistości hemolitycznej.
 
Bób (szczególnie starszy) może także powodować wzdęcia, nawet u osób zdrowych. Aby tego uniknąć, najlepiej dodać do wody w której będzie gotowany, łyżkę cukru lub garść kminku. Gotujemy bez przykrycia. Dobrze jest także wcześniej namoczyć bób i jeść go bez skórki. Ograniczamy w ten sposób ryzyko problemów gastrycznych do minimum. 
 
Lubicie bób? Macie jakieś sprawdzone dania z jego udziałem? Ja polecam pyszną pastę kanapkową z bobu.
3 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *