Dziś parę słów o płatkach owsianych. Przyznaję, że do niedawna rzadko jadłam tego typu produkty na śniadanie, preferowałam raczej kanapki, omlet czy jajecznicę. Ostatnio jednak coś mnie tchnęło i postanowiłam się przemóc. Zalety owsianki zdecydowanie przemawiają za tym, że warto ją włączyć do swojej diety. Postanowiłam zebrać najważniejsze dostępne na temat płatków owsianych informacje w jedno miejsce. Zapraszam do lektury 🙂

Dlaczego warto jeść owsiankę?

 

Powodów jest wiele, najważniejsze z nich to:

    • jest pełna węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym, które stopniowo zaopatrują nasz mózg w glukozę – energii starczy nam więc na dłużej

 

    • zawiera mnóstwo błonnika (100 g płatków to 6,9 g błonnika, podczas gdy przeciętny człowiek potrzebuje go od 20-40 g dziennie), który oczyszcza nasze jelita, daje uczucie sytości na długo oraz jest sprzymierzeńcem osób dbających o linię

 

    • obniża poziom złego cholesterolu we krwi, a więc i zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia

 

    • obfituje w witaminy z grupy B – wspomaga naszą pamięć i koncentrację, a także przeciwdziała zmęczeniu

 

    • zawiera dobre tłuszcze, chroniące przed nowotworami

 

    • jest polecana szczególnie sportowcom – przyspiesza potreningową regenerację oraz zwiększa przyrost masy mięśniowej a także redukuje zmęczenie mięśni

 

    • jest rekomendowana przez wiele renomowanych salonów kosmetycznych – wpływa pozytywnie na skórę, włosy i paznokcie

 

Jakie płatki wybierać?

Najlepiej organiczne, ponieważ owies bardzo łatwo pochłania zanieczyszczenia z powietrza. Czasem lepiej dopłacić, niż się truć No i oczywiście powinny to być płatki zwykłe (otrzymywane z całego ziarna) czy górskie (z pokrojonego ziarna), nie błyskawiczne, ponieważ zawierają mniej witamin i minerałów.


W jaki sposób urozmaić nudne płatki?

Tutaj mamy szerokie pole do popisu i właściwie możemy dodać do nich co tylko zechcemy. Ja proponuje następujące kombinacje:

    • klasycznie – płatki owsiane + mleko/jogurt/woda. bakalie, miód, świeże owoce, pestki, masło orzechowe, dżem niedosłodzony,

 

    • w formie jajecznicy – 3 jajka ubijamy w misce, dodajemy pół szklanki płatków a następnie smażymy aż jajka się zetną,

 

    • w formie napoju (1 łyżka płatków owsianych błyskawicznych, 1 szklanka mleka, 2 łyżeczki miodu, 200 owoców mrożonych (mogą być truskawki, maliny, porzeczki). Płatki zalewamy wrzącym mlekiem i odstawiamy pod przykryciem na 30 minut. Następnie dodajemy do nich zamrożone owoce, miód/słodzik i miksujemy,

 

    • ciasteczka owsiane – tu panuje dowolność podobnie jak w przypadku klasycznej formy, dodajemy jajka oraz ulubione składniki i pieczemy w 180-200 stopniach aż się zarumienią
    • gofry (200 g płatków owsianych, 10 g świeżych drożdży, 50 g zmielonych orzechów, 1 szkl. mleka 0.5% tłuszczu, 1 jajko, 4 łyżki masła, miód do smaku, szczypta cynamonu). Z drożdży i ciepłego mleka zrobić rozczyn. Do płatków dodać zmielone orzechy, cynamon, jajko, drożdże, masło oraz miód. Wszystkie składniki dokładnie wymieszać, przykryć ściereczką i odstawić na godzinę w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. Wlewać porcjami na rozgrzaną gofrownicę.


 
Do czego oprócz jedzenia nadają się płatki owsiane? 

Warto wiedzieć, że mają one szerokie zastosowanie w kosmetyce. Można np. zrobić z nich:

    • peeling – 3 łyżki zmielonych płatków zalewamy gorącą wodą i odstawiamy na pół godziny. Można dodać również suszone zioła dla lepszego efektu (np. rumianek do cery suchej i wrażliwej). Następnie smarujemy twarz wykonując koliste ruchy. Zostawiamy na 10 minut, po czym spłukujemy ciepłą wodą,

 

    • maseczkę do twarzy – 2 łyżki zmielonych płatków zmieszanych z ubitym białkiem kurzym nakładamy na twarz i zostawiamy na 10 minut. Można dodać również 2 łyżki zmielonej, suszonej pokrzywy – taką maseczkę na pewno polubi cera trądzikowa.

 


 
Ciekawostki na temat płatków owsianych 

    • zawierają kwas fitynowy, który m.in. zmniejsza (choć wg niektórych badań może zwiększać) wchłanianie żelaza. Wystarczy namoczyć płatki na noc a rano wylać wodę (można chwilę podgotować) i po problemie:)

 

    • zawierają również gluten, który nie występuje w nich naturalnie, a jedynie bierze się z zanieczyszczeń innymi zbożami– istnieją firmy, które produkują płatki owsiane bezglutenowe

 

    • płatków owsianych nie należy długo gotować, ponieważ wtedy zwiększają swój indeks glikemiczny oraz tracą niektóre witaminy. Nie róbmy więc z nich papki:)

 
Mam nadzieję, że po lekturze tego wpisu rozsmakujecie się w owsiance tak samo jak ja 🙂

Źródło zdjęcia: https://www.tumblr.com/