Dziś parę słów o płatkach owsianych. Przyznaję, że do niedawna rzadko jadłam tego typu produkty na śniadanie, preferowałam raczej kanapki, omlet czy jajecznicę. Ostatnio jednak coś mnie tchnęło i postanowiłam się przemóc. Zalety owsianki zdecydowanie przemawiają za tym, że warto ją włączyć do swojej diety. Postanowiłam zebrać najważniejsze dostępne na temat płatków owsianych informacje w jedno miejsce. Zapraszam do lektury 🙂

Dlaczego warto jeść owsiankę?

 

Powodów jest wiele, najważniejsze z nich to:

    • jest pełna węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym, które stopniowo zaopatrują nasz mózg w glukozę – energii starczy nam więc na dłużej

 

    • zawiera mnóstwo błonnika (100 g płatków to 6,9 g błonnika, podczas gdy przeciętny człowiek potrzebuje go od 20-40 g dziennie), który oczyszcza nasze jelita, daje uczucie sytości na długo oraz jest sprzymierzeńcem osób dbających o linię

 

    • obniża poziom złego cholesterolu we krwi, a więc i zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia

 

    • obfituje w witaminy z grupy B – wspomaga naszą pamięć i koncentrację, a także przeciwdziała zmęczeniu

 

    • zawiera dobre tłuszcze, chroniące przed nowotworami

 

    • jest polecana szczególnie sportowcom – przyspiesza potreningową regenerację oraz zwiększa przyrost masy mięśniowej a także redukuje zmęczenie mięśni

 

    • jest rekomendowana przez wiele renomowanych salonów kosmetycznych – wpływa pozytywnie na skórę, włosy i paznokcie

 

Jakie płatki wybierać?

Najlepiej organiczne, ponieważ owies bardzo łatwo pochłania zanieczyszczenia z powietrza. Czasem lepiej dopłacić, niż się truć No i oczywiście powinny to być płatki zwykłe (otrzymywane z całego ziarna) czy górskie (z pokrojonego ziarna), nie błyskawiczne, ponieważ zawierają mniej witamin i minerałów.


W jaki sposób urozmaić nudne płatki?

Tutaj mamy szerokie pole do popisu i właściwie możemy dodać do nich co tylko zechcemy. Ja proponuje następujące kombinacje:

    • klasycznie – płatki owsiane + mleko/jogurt/woda. bakalie, miód, świeże owoce, pestki, masło orzechowe, dżem niedosłodzony,

 

    • w formie jajecznicy – 3 jajka ubijamy w misce, dodajemy pół szklanki płatków a następnie smażymy aż jajka się zetną,

 

    • w formie napoju (1 łyżka płatków owsianych błyskawicznych, 1 szklanka mleka, 2 łyżeczki miodu, 200 owoców mrożonych (mogą być truskawki, maliny, porzeczki). Płatki zalewamy wrzącym mlekiem i odstawiamy pod przykryciem na 30 minut. Następnie dodajemy do nich zamrożone owoce, miód/słodzik i miksujemy,

 

    • ciasteczka owsiane – tu panuje dowolność podobnie jak w przypadku klasycznej formy, dodajemy jajka oraz ulubione składniki i pieczemy w 180-200 stopniach aż się zarumienią
    • gofry (200 g płatków owsianych, 10 g świeżych drożdży, 50 g zmielonych orzechów, 1 szkl. mleka 0.5% tłuszczu, 1 jajko, 4 łyżki masła, miód do smaku, szczypta cynamonu). Z drożdży i ciepłego mleka zrobić rozczyn. Do płatków dodać zmielone orzechy, cynamon, jajko, drożdże, masło oraz miód. Wszystkie składniki dokładnie wymieszać, przykryć ściereczką i odstawić na godzinę w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. Wlewać porcjami na rozgrzaną gofrownicę.


 
Do czego oprócz jedzenia nadają się płatki owsiane? 

Warto wiedzieć, że mają one szerokie zastosowanie w kosmetyce. Można np. zrobić z nich:

    • peeling – 3 łyżki zmielonych płatków zalewamy gorącą wodą i odstawiamy na pół godziny. Można dodać również suszone zioła dla lepszego efektu (np. rumianek do cery suchej i wrażliwej). Następnie smarujemy twarz wykonując koliste ruchy. Zostawiamy na 10 minut, po czym spłukujemy ciepłą wodą,

 

    • maseczkę do twarzy – 2 łyżki zmielonych płatków zmieszanych z ubitym białkiem kurzym nakładamy na twarz i zostawiamy na 10 minut. Można dodać również 2 łyżki zmielonej, suszonej pokrzywy – taką maseczkę na pewno polubi cera trądzikowa.

 


 
Ciekawostki na temat płatków owsianych 

    • zawierają kwas fitynowy, który m.in. zmniejsza (choć wg niektórych badań może zwiększać) wchłanianie żelaza. Wystarczy namoczyć płatki na noc a rano wylać wodę (można chwilę podgotować) i po problemie:)

 

    • zawierają również gluten, który nie występuje w nich naturalnie, a jedynie bierze się z zanieczyszczeń innymi zbożami– istnieją firmy, które produkują płatki owsiane bezglutenowe

 

    • płatków owsianych nie należy długo gotować, ponieważ wtedy zwiększają swój indeks glikemiczny oraz tracą niektóre witaminy. Nie róbmy więc z nich papki:)

 
Mam nadzieję, że po lekturze tego wpisu rozsmakujecie się w owsiance tak samo jak ja 🙂

Źródło zdjęcia: https://www.tumblr.com/

9 komentarzy:
  1. MyBeauty Joy
    MyBeauty Joy says:

    ja też uwielbiam owsiankę jeszcze kilka tyg temu jadłam ja tylko 1-3 razy w tyg, a od jakiegoś czasu zajadam codziennie – a co najlepsze moja mała psinka jak tylko czuje że mam owsianke to nie da żyć póki sie nie podzielę hehe 🙂

    Odpowiedz
  2. Agnieszka Gal
    Agnieszka Gal says:

    Co do rozgotowania- polecam jeden sposób dzięki któremu płatki są mięciutkie i takie w sam raz, do tego nie zabiera on czasu rano 😉
    (porcje można oczywiście dostosować do swoich potrzeb należy pamiętać o proporcji 1:1)
    Zalewamy "1/2 cup" czyli poprostu 100 ml płatków owsianych 100 ml mleka/wody, przykrywamy, wstawiamy do lodówki i rano dodajemy owoce, orzechy czy co tam lubimy 😉

    Odpowiedz
  3. Emilia Ludwińska
    Emilia Ludwińska says:

    Uwielbiam płatki owsiane z jogurtem (ale na ogół nie mogę przekonać się do naturalnego), chociaż okresowo muszę zrobić sobie dłuższą przerwę, bo zwyczajnie nudzą się. Na dzień dobry lubię dodawać do nich suszonego banana, ale nie tego kupnego, który jest słodzony, tylko suszonego przeze mnie samą. W okresie wiosenno-letnim lubię je jadać także z chłodnym mlekiem z lodówki – doskonale stawiają na nogi. Pozdrawiam serdecznie (:

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *