Zdrowe odżywianie wcale nie wyklucza możliwości sięgania po gotowe produkty. Wręcz przeciwnie, sklepowe przekąski mogą stanowić świetne uzupełnienie naszej diety, szczególnie poza domem. Pod warunkiem, że wiemy co wybierać. Dziś chciałabym poruszyć temat batonów – tych zdrowych, i tych które tylko takowe udają. Jak odróżnić jedne od drugich i nie dać się naciągnąć?

Sprawdzaj składy – etykieta prawdę ci powie

Batoniki zbożowe, zbożowo-owocowe i owocowe często mogą stanowić pewnego rodzaju dietetyczną pułapkę. Wydaje nam się, że kupujemy coś zdrowego (w końcu kosztowało sporo, ma w nazwie „fitness” i leżało na dziale ze zdrową żywnością), a okazuje się że równie dobrze moglibyśmy zjeść marsa czy snickersa. Do takich produktów trzeba podchodzić ostrożnie, dlatego uczulam Was na czytanie składów, bo trafić na pseudozdrowego bubla wcale nie jest tak trudno. Czego unikać? Chyba Was nie zaskoczę, jeśli napiszę że cukier w różnych formach (syrop glukozowo-fruktozowy, syrop cukru inwertowanego, syrop cukru brązowego częściowo inwertowanego, ekstrakt słodowy jęczmienny) nie jest wskazany. Szczególnie unikajcie jeśli zajmuje czołowe miejsce na liście składników, a nie stanowi tylko niewielki dodatek. Oprócz tego omijajcie takie składniki jak:

  • tłuszcz palmowy,
  • konserwanty,
  • sztuczne aromaty,
  • barwniki,
  • maltodekstryna,
  • regulatory kwasowości (fosforany)

 

Mile widziane są natomiast suszone owoce, niedosładzane ziarna zbóż, orzechy, nasiona, wiórki kokosowe, kakao. Dla porównania poniżej dwa składy batonów „fit”- na pierwszy rzut oka widać który jest tym dobrym, chociażby po liczbie składników.

Dobry skład (cukier w postaci słodkich owoców i syropu ananasowego):

Baton Bakal z magnezem: Daktyle (36%), figi (23,5%), żurawina suszona cięta (23%), orzechy ziemne prażone krojone (14%), kakao o obniżonej zawartości tłuszczu

Zły skład (na czerwono zaznaczyłam wszystkie formy cukru):

Baton fitness z truskawkami: ziarna zbóż (51,3 proc.) [pszenica pełnoziarnista (31,2 proc.), ryż (20,1 proc.)], cukier, syrop glukozowy, syrop cukru inwertowanego, ekstrakt słodowy jęczmienny, olej palmowy, substancja utrzymująca wilgoć (glicerol), truskawki liofilizowane (4 proc.), syrop cukru brązowego częściowo inwertowanego, sól, aromat, emulgator (lecytyna słonecznikowa), regulatory kwasowości (fosforan trisodowy, kwas cytrynowy), przeciwutleniacz (mieszanina tokoferoli), substancje wzbogacające (witaminy i składniki mineralne).

 

Przykład batonów o dobrym składzie

Ok, skoro już wiadomo czego szukamy, możemy przejść do konkretnych przykładów. Jeśli dobrze poszukacie, na pewno znajdziecie coś godnego uwagi. Żeby jednak trochę Wam ułatwić mam przykład, który spokojnie można polecić. Niedawno w moje ręce wpadły batony wyprodukowane przez firmę Bakal. Jako że składają się przede wszystkim z daktyli i suszonych fig, są dość słodkie (chociaż nie aż tak jak się spodziewałam – raczej w granicach normy) i na pewno zdrowo zaspokoją chęć na małe co nieco. Jeden baton (35g) dostarcza ok. 130 kcal i co ważne są to dobrze zagospodarowane kalorie. W składzie nie znajdziemy cukru (tylko naturalny z owoców), glutenu (oczywiście nie każdy musi eliminować gluten) i konserwantów. Mamy za to pochodzący z owoców błonnik, potas, wapń, magnez czy witaminy z grupy B. Na korzyść przemawia nie tylko skład, ale też cena (ok. 2,5 zł) i dostępność (Żabka, Fresh market, Mila, Polo Market i wybrane sklepy ELeclerc).

Batony Bakal są dostępne w 3 wersjach:

Energy Natural Bar – zawiera kofeinę i guaranę, może być stosowany jako zamiennik kawy. Dobry podczas wysiłku fizycznego czy umysłowego. Co do smaku – wyraźnie czuć skórkę pomarańczową i tak jak w pozostałych wersjach kawałki fig.

Skład: daktyle suszone 36%, figi suszone 23,5%, rodzynki sułtańskie 19%, skórka pomarańczowa 9,5%, orzechy ziemne prażone krojone 11,6%, guarana 0,4% (zawiera kofeinę – 85mg/100g)

 zdrowe odżywianie poza domem

Protein Natural Bar – dla aktywnych fizycznie. W smaku lekko kwaskowaty, nie za słodki, z wyczuwalnym posmakiem orzechów

Skład: daktyle suszone 33%, figi suszone 22%, orzechy ziemne prażone krojone 23%, rodzynki sułtańskie 14,5%, koncentrat białek serwatkowych w proszku (z mleka)

 zdrowe odzywianie poza domem

Magnez Natural Bar – idealne dla wszystkich, którzy żyją w biegu i ciągłym stresie. Fajne połączenie kakao i suszonych owoców.

Skład: daktyle suszone 36%, figi suszone 23,5%, żurawina suszona cięta 23%, orzechy ziemne prażone krojone 14%, kakao o obniżonej zawartości tłuszczu

zdrowe odzywianie poza domem

 

Jak często jeść tego typu batony?

Po batony owocowe lub zbożowe najlepiej sięgać:

  • po wysiłku fizycznym (wersja sport),
  • podczas nauki (wersja z kofeiną i guaraną lub z magnezem i kakao),
  • kiedy jesteśmy na mieście i chcemy szybko zaspokoić apetyt,
  • kiedy jesteśmy w podróży lub kiedy mamy ochotę na coś słodkiego i jednocześnie zdrowego.

Batony bakaliowe czy zbożowe o dobrym składzie mogą dostarczać nam energii i wartości odżywczych. Należy jednak pamiętać, że wciąż stanowią skoncentrowane źródło kalorii. Oczywiście dobrych kalorii, ale jednak nie można z nimi przesadzać. Jedna taka przekąska dziennie powinna nam wystarczyć, szczególnie że jest to słodki produkt (w nadmiarze może pobudzać apetyt i chęć na kolejne słodkości). Pamiętajcie, że w dziennej podaży energii musi także znaleźć się miejsce na świeże warzywa, owoce, ryby czy kasze.

 

  • Anna Nowak

    Obserwuję Twojego bloga od jakiegoś czasu, fajny wpisik 🙂 Rzeczywiście batony mają dobry skład, chyba warto wypróbować jako przekąskę 🙂

  • Greg

    Zawsze to jakiś zdrowy zamiennik na szybką przekąskę.

  • Zuzka

    No brzmi ciekawie 😉

  • Marlena1104

    zastanawiam się tylko jak te batoniki będą się zachowywały np w upale, bo wybieram się w ciepłe kraje i muszę zabrać trochę swojego jedzenia, bo mam duża nietolerancję, myslisz, że będą się jakoś rozpuszczać? Wydaje mi się, że nie, ale jak Twoim zdaniem?