Dziś krótki wpis na temat mąki kukurydzianej, która ostatnio obok kokosowej jest moją ulubioną mąką bezglutenową. Przeczytajcie poniższy tekst, a dowiecie się dlaczego.

Zalety i właściwości mąki kukurydzianej

Przede wszystkim powoduje puszystość, słodkawy posmak i piękny, złoty kolor otrzymanego wypieku. Jest dobrym źródłem żelaza, potasu, fosforu, magnezu oraz witamin A, E i z grupy B. Kukurydza zawiera barwnik z grupy karotenoidów – zeaksantynę, która ma właściwości przeciwutleniające. Obecność selenu w połączeniu z witaminą E oraz zeaksantyną stanowi ochronę przed działaniem wolnych rodników. Dodatkowo zmniejsza ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej oka, czyli choroby dotykającej szczególnie osób starszych.

Mąka kukurydziana ma więcej błonnika (w porównaniu z oczyszczoną pszenną), ale za to mniej białka. Odznacza się także wysoką zawartością skrobi.

Mąka
(100 g)
Wartość energetyczna (kcal)
Białko
(g)
Tłuszcz
(g)
Węglowodany
(g)
Błonnik
(g)
Pszenna typ 500
354
10,1
1,2
74
2,3
Pszenna graham
340
9,9
2
69,2
8,3
Kukurydziana
348
7
1,8
73,4
7,5
Jej dużą zaletą jest dostępność i cena – kosztuje już od ok. 2 zł/kg. Jak na produkt bezglutenowy to naprawdę niewiele.

 

Skrobia kukurydziana (mazeina) a mąka

Skrobia i mąka to dwie różne rzeczy, bardzo często ze sobą mylone. Najprościej mówiąc, mąkę produkuje się z ziaren kukurydzy, natomiast skrobia to biały proszek, który przeważnie pozyskuje się z pręcików kukurydzy. Ta druga jest bardziej miałka (zwróćcie uwagę, jak „piszczy” pod palcami) i idealnie nadaje się do zagęszczania sosów czy produktów takich jak budyń, kisiel. Mąka z kolei jest ziarnista i lepiej sprawdzi się w wypiekach. Skrobia w przeciwieństwie do mąki nie zawiera w ogóle tłuszczu, ma także śladowe ilości białka.

 

Do czego używać?

Mąka kukurydziana jest dość uniwersalna i nadaje się w zasadzie do wszystkiego – chleba, naleśników, ciast (szczególnie kruchych), biszkoptów, placków, bułek czy zagęszczania sosów i zup.

Poniżej kilka linków do moich przepisów na bazie mąki kukurydzianej:
Bezglutenowa tarta czekoladowa z orzechami
Prosta kokosowa szarlotka sypana 
Zdrowy snikers bez cukru i mleka