Wiadomo, że im mniej jemy przetworzonych produktów, tym lepiej. Dobrze jest stawiać na  naturalność, kupować jak najwięcej warzyw i owoców – to najlepszy i najprostszy sposób na uniknięcie niechcianych dodatków w żywności. Wiem jednak,  że czasem trudno jest uciec od E dodatków. Wiem też, że nie zawsze trzeba omijać je szerokim łukiem – nie wszystkie są złem najgorszym. Aby Wam trochę usystematyzować wiedzę na temat dodatków do żywności, postanowiłam opisać je pokrótce na blogu. 
Zacznę od barwników, ponieważ to one otwierają listę E składników – zaczynają się od E100, a kończą na E199. Ich zadaniem jest poprawa walorów estetycznych żywności, poprzez nadanie jej bardziej wyrazistego czy pożądanego koloru. To często dzięki nim galaretki owocowe kuszą pięknymi kolorami, a słodycze przyciągają różnorodnością barw. Nie jest to składnik niezbędny, służy jedynie nadaniu apetycznego koloru i przyciągnięciu tym samym uwagi konsumenta. Mimo pozornej nieszkodliwości trzeba uważać, bo producenci  czasem stosują syntetyczne substancje, które mogą być dla nas niebezpieczne. 
Barwniki oprócz oczywistych produktów, jak galaretki owocowe, soki, żelki czy napoje gazowane, możemy znaleźć także w innych, mniej oczywistych produktach jak:
  • musztardy
  • ketchupy
  • zupki instant
  • gotowe sosy
  • dżemy
  • kawior
  • cukierki na kaszel
  • miód sztuczny
  • alkohole – wina, likiery
Jak widzicie, trzeba mieć się na baczności i czytać etykietę każdego produktu, który wkładamy do koszyka. Dlatego właśnie przygotowałam dla Was listę, którą najlepiej wydrukować i nosić ze sobą na zakupy.
1. Całkowicie unikaj lub jedz bardzo rzadko (zachowaj szczególną ostrożność w przypadku dzieci, alergików, astmatyków i uczulonych na aspirynę) – w tej grupie znajdują się głównie syntetyczne barwniki, które są odpowiedzialne za zaburzenia koncentracji, zmiany skórne, ataki astmy, alergie, nadpobudliwość czy zmiany nowotworowe
E102 tartrazyna – pomarańczowo-żółty
E104 żółcień chinolinowa – zielono-żółty
E110 żółcień pomarańczowa – pomarańczowo-żółty
E122 azorbuina, karmoizyna – czerwony
E 123 amarant – czerwony
E124 czerwień koszenilowa, róż/pąs koszenilowy – czerwony
E127 erytrozyna – czerwonowiśniowy
E128 czerwień 2G – czerwony
E129 czerwień Allura AC – czerwony
E132 indygotyna – niebieski
E133 błękit brylantowy – niebieski
E142 zieleń S – zielony
E 150c karmel amoniakalny – brązowy
E150d karmel amonikalno-siarczynowy – brązowy
E151 czerń brylantowa PN – czarny
E154, E155 brąz FK, brąz HT – czerwono-brązowy
E160b annato, biksyna, norbiksyna – różowo – pomarańczowy
E161g kantaksantyna – różowy
E171 dwutlenek tytanu – biały
E173 aluminium, glin – srebrno-szary
E174 srebro – srebrny
E175 złoto – złoty
E180 czerwień litolowa BK, karmin 6B, pigment rubinowy – czerwony
2. Sporadycznie (zachowaj szczególną ostrożność w przypadku dzieci, alergików, astmatyków i uczulonych na aspirynę) 
E120 koszenila, karmina, kwas karminowy – czerwony
E131 błękit patentowy V – błękitny
E141 kompleksy miedziowe chlorofilu i jego pochodnych – zielone;  substancja bezpieczna, jednak zaleca się ostrożność w przypadku dużej konsumpcji żywności i wody zawierającej miedź (np. z miedzianych rur wodociągowych)
E160e, E160f – pomarańczowe; substancje syntetyczne wymagające dalszych testów
E172 tlenki i wodorotlenki żelaza – żółte, czerwone lub czarne
E150a karmel naturalny, karmel prosty – brązowo-czarny;  źródło cukru, dlatego jemy sporadycznie
E150b karmel siarczynowy, brązowy
3. Bezpieczne, a nawet korzystne – w większości (choć nie zawsze) naturalne barwniki
E100 kurkumina, pomarańczowo-żółta
E101 ryboflawina (witamina B2) lub jej fosforan – żółty
E140 cholorofil i jego pochodne – zielony
E153 węgiel roślinny – czarny
E160a karoteny, beta-karoten – pomarańczowe
E160c kapsantyna, kaprorubina, ekstrakt z papryki – pomarańczowo-czerwony
E160d likopen, ekstrakt z pomidorów – pomarańczowo-czerwony
E161b luteina – żółtoczerwony
E162 betaina, czerwień buraczana – ciemnoczerwono-filoletowy
E163 antocyjany – od jasnoróżowego do ciemnofioletowego
E170 węglan wapnia – szarobiały
To tyle w teorii, czas na kilka konkretnych przykładów (zaznaczam, że kładę nacisk tylko i wyłącznie na barwniki, nie biorę pod uwagę pozostałych składników):

 

1. Produkty, które zawierają szkodliwe barwniki
 

        barwnik: karmel amoniakalny
barwnik: karmel amonikalno-siarczynowy
barwnik:
karmel amonikalno-siarczynowy
 

barwnik:
karmel amonikalno-siarczynowy
barwnik: karmel amoniakalny
barwnik: indygotyna
2. Produkty barwione substancjami zalecanymi sporadycznie
barwnik: miedzowe kompleksy chlorofilin
barwnik: kompleks miedziowy chlorofiliny
 

barwnik: kompleksy miedziowe chlorofilu i jego pochodnych
barwnik: koszenila
 

barwnik: błękit patentowy V
3. Produkty zawierające bezpieczne barwniki
barwnik: kurkumina
barwnik: beta-karoten
 

barwniki: ekstrakt z papryki, karoteny
 

barwnik:karoteny
I na koniec szybkie podsumowanie do wydrukowania:
Nigdy lub bardzo rzadko
Sporadycznie
Bezpieczne
E104, E102, E110, E127, E122, E123, E124, E128, E129, E180, E160b, E161g, E132, E133, E142, E171, E173, E174, E175
E 150c, E150d, E154, E155, E151
E120, E131, E141, E160e, E160f, E150a, E150b, E172 tlenki i wodorotlenki żelaza – żółte, czerwone lub czarne
E101,, E100, E160a, E160c, E160d, E170 , E153, E161b
E140, E162,
E163 antocyjany – od jasnoróżowego do ciemnofioletowego,
luteina – żółtoczerwony