Wiele osób zadaje sobie pytania „Jak jeść mniej? Jak zahamować apetyt?”. A tymczasem okazuje się, że spora część społeczeństwa ma problem z brakiem apetytu. I wbrew pozorom wcale nie jest to powód do zazdrości. W dzisiejszym poście skupiam się głównie na tym, jak ROZBUDZIĆ APETYT, by w pełni móc się cieszyć jedną z najprzyjemniejszych czynności życiowych. 

1.Najważniejsza zasada – poszukaj przyczyny.

Brak łaknienia może mieć swoje źródło w chorobie (np. stany zapalne, alergie, choroby wątroby i dróg żółciowych, nowotwory), stresie, braku snu, zażywaniu leków czy niedoborach witamin (A, B1, B12, C) lub składników mineralnych (cynk, żelazo). Jeśli od dłuższego czasu masz problemy z apetytem, nie lekceważ sygnałów organizmu i koniecznie skonsultuj się z lekarzem.

2. Stosuj zioła i przyprawy.

Pobudzają wydzielanie soków żołądkowych, zwiększają atrakcyjność potraw. Najlepiej sprawdzą się:
  • Tymianek
  • Pieprz czarny
  • Goździki
  • Kardamon
  • Kminek
  • Imbir
  • Papryka
  • Chrzan
  • Pietruszka

3. Pij herbaty ziołowe.

Wybór jest bardzo duży, ale najczęściej zalecane to:
  • Melisa – spowalnia przemianę materii i wzmaga apetyt. 
  • Kocanka piaskowa – zawiera helichryzynę, która pobudza apetyt.
  • Koper włoski1 łyżeczkę nasion kopru zalej szklanką wrzątku, następnie przykryj na 10 minut. Po tym czasie przecedź i pij.
  • Mięta pieprzowa 1 łyżkę suszonych liści mięty zalej szklanką wrzątku, przykryj na 15 minut. Przecedź i  pij od 2 – 3 razy dziennie.
  • Mniszek lekarski – wsyp po ½ łyżeczki suszonych kwiatów i rozdrobnionych korzeni, zalej szklanką wody. Gotuj 5 minut, odstaw pod przykryciem na 15 minut. Odcedź i pij 2 – 3 razy dziennie na 30 minut przed posiłkiem.
Przepis na mieszankę poprawiającą trawienie:
  • korzenie arcydzięgla (30 g),
  • liście melisy (10 g),
  • owoce kolendry (10 g),
  • kwiaty rumianku (10 g)
Zioła zalej 0,75 l białego wina gronowego. Pozostaw ciemnym miejscu na 2 tygodnie i od czasu do czasu mieszaj. Następnie przecedź i pij 1 łyżkę przed posiłkami.

 

W sklepach i aptekach dostępne są także różnego rodzaju syropy i gotowe mieszanki ziół na apetyt. Zdania na ich temat są podzielone, ale na pewno nie zaszkodzi spróbować. 

4. Jedz częściej, ale mniejsze porcje.

Minimum 3 duże i 2 mniejsze posiłki dziennie. Dbaj o regularność i nie podjadaj między ustalonymi posiłkami. Nie rozpychaj też żołądka wielkimi porcjami. Posiłki powinny być lekkostrawne, z dużą zawartością warzyw i owoców. Staraj się jeść co 3-4 godziny, a nawet częściej. Im dłuższe przerwy, tym rzadziej Twój żołądek będzie się domagał jedzenia.

 

5. Zwracaj uwagę na to, CO jesz.

  • Puszczaj wodze fantazji, nie bój się eksperymentować  w kuchni.
  • Dbaj o estetykę posiłków i różnorodność zapachów. Na pewno szybciej skusisz się na pięknie podaną, kolorową sałatkę niż na szarą, smutną papkę imitującą zupę.
  • Stawiaj na zdecydowane smaki.
  • Jedz kwaśne rzeczy. W przeciwieństwie do słodkich zwiększają apetyt.

6. Przeglądaj zdjęcia jedzenia.

Na blogach, w magazynach i książkach kucharskich. Na sam widok apetycznego jedzenia zrobisz się głodny/głodna.  

 

7. Unikaj potraw o wysokiej zawartości tłuszczu, soli i cukru.

Szczególnie fast-foodów i produktów smażonych. Są bezwartościowe, wywołują utratę apetytu. Dodatkowo mogą długo zalegać w żołądku i powodować uczucie pełności.

 

8. Ograniczaj potrawy wysokobłonnikowe.

Powodują uczucie sytości na długo. Unikaj grubych kasz, ciemnych makaronów, ciemnego pieczywa, płatków owsianych, otrębów czy brązowego ryżu. Owoce i warzywa najlepiej spożywaj po obróbce termicznej – pieczone, duszone, gotowane.

 

9. Podawaj posiłki na większym talerzu.

Porcja wyda się mniejsza i być może chętniej sięgniesz po dokładkę. Staraj się jednak nie jeść do oporu, odejdź od stołu z uczuciem lekkiego niedosytu.

 

10. Zmień styl życia

  • Ćwicz – aktywność fizyczna  jest jednym z czynników wpływających na pobudzenie apetytu. Nie musi to być ciężki wysiłek, wystarczy pół godziny dziennie szybkiego spaceru czy przejażdżki rowerowej. 
  • Rzuć palenie – papierosy zmniejszają łaknienie. 
  • Ogranicz stres do minimum (wiem, łatwo powiedzieć) – w sytuacjach stresowych dochodzi do hamowania wydzielania soków trawiennych, a w konsekwencji do utraty ochoty na jedzenie.

11. Żuj gumę 

Koniecznie zwróć uwagę na skład – unikaj tych z cukrem i słodzikami. Guma wzmaga wydzielanie śliny i soku żołądkowego.