Trądzik dotyczy ok. 60-80% populacji, we wszystkich grupach wiekowych. W jego powstawaniu istotną rolę odrywa wiele czynników – m.in stres, namnażanie bakterii (Propionibacterium Acnes), zaburzenia hormonalne czy geny. Na niektóre z nich mamy ograniczony wpływ, ale na pewno możemy kontrolować to, co trafia na nasz talerz. Jednym z produktów, któremu przypisuje się negatywny wpływ na stan cery jest mleko krowie i jego przetwory (oczywiście mowa tutaj o jedzeniu, nie użytku zewnętrznym). Dlaczego tak się dzieje? Czynników mających na to wpływ jest kilka, z czego najważniejszy to… IGF-1.

Mleko a insulinopodobny czynnik wzrostu – IGF-1

Wykazuje działanie podobne do insuliny. Jego największe stężenia w organizmie występują w okresie dojrzewania, do 40 roku życia utrzymuje się na wysokim poziomie, a następnie powoli opada. Główny winowajca problemów z trądzikiem, bowiem pobudza wzrost keranocytów i pracę gruczołów łojowych. Jak wygląda mechanizm? Nabiał uruchamia wydzielanie insuliny, ta z kolei stymuluje wydzielanie IGF-1 oraz androgenów. Nadmiar tych ostatnich (szczególnie pochodnej testosteronu – DHT), powoduje zwiększone wydzielanie łoju przez skórę, co sprzyja przyciąganiu bakterii i powstawaniu stanów zapalnych. Warto dodać, że mleko także samo w sobie zawiera zarówno IGF-1, jak i DHT.
Bez_tytułu_1(2)

Mleko odtłuszczone kontra tłuste

Wg niektórych badań odtłuszczone mleko ma większy wpływ na trądzik niż jego pełnotłusty odpowiednik. Dlaczego tak się dzieje? Prawdopodobnie ma to związek z tym, że podczas usuwania tłuszczu usuwa się z mleka także część estrogenu i progesteronu – a to właśnie te hormony chronią przed negatywnym działaniem testosteronu oraz hamują produkcję łoju.

Mleko organiczne czy przemysłowe?

Mleko organiczne może zawierać nawet do 180% więcej kwasów omega-3. Jakie ma to znaczenie w przypadku trądziku? Kwasy te mają działanie przeciwzapalne oraz antydepresyjne, w związku z czym z powodzeniem mogą być stosowane u pacjentów z problemami skórnymi. Ponadto mleko przemysłowe bardzo często jest nafaszerowane chemią. Każda z tych substancji może prowadzić do zaostrzenia stanu zapalnego. Organizm się broni, powodując wysyp „niespodzianek” na skórze. Jeśli więc nie potrafisz się obejść bez mleka, a cierpisz na trądzik, staraj się wybierać organiczne.

Produkty mleczne probiotyczne

Bakterie probiotyczne wykorzystują w trakcie fermentacji IGF-1. Co to oznacza? Najprościej mówiąc znacznie  zmniejszają jego ilość w fermentowanych produktach, co sprawia że są bezpieczniejsze dla naszej cery. Szczególnie pomocne może być tutaj mleko acidofilne, najlepiej bez owocowych dodatków. Probiotyki zwiększają także odporność organizmu na stres, który jest istotnym czynnikiem zaostrzającym trądzik – pewnie większość z Was kiedykolwiek doświadczyła „wysypu” na twarzy przed stresującym spotkaniem czy ważnym wydarzeniem.

Jaka ilość nabiału powoduje zaostrzenie trądziku?

Tak naprawdę nie można tego jednoznacznie określić.  U jednych będzie to szklanka mleka, u innych kawałek sera, a jeszcze inni mogą pochłaniać nabiał w hurtowych ilościach, bez żadnego wpływu na stan cery. Kwestia bardzo indywidualna, dlatego powtórzę po raz kolejny – trzeba dokładnie obserwować reakcję organizmu, nie u każdego dieta ma wpływ na stan skóry.

Co wykluczyć z diety?

Najlepiej zacząć od samego mleka. Jeśli będziemy pewni, że to właśnie ono powoduje wysyp na naszej cerze, możemy stopniowo próbować wykluczać inne produkty – jogurty, kefiry, serki wiejskie, sery żółte.  Niektórzy mogą spróbować też podejść do tematu bardziej restrykcyjnie i wyeliminować WSZYSTKO co zawiera białka mleka – pieczywo, pasztety, parówki,  większość słodyczy (to przede wszystkim). Należy robić to bardzo ostrożnie, w przeciwnym wypadku bez odpowiedniej wiedzy możemy sobie narobić więcej szkody niż pożytku.

Podsumowując:

  • mleko może nasilać trądzik, ale nie jest to regułą
  • najlepsze jest mleko organiczne, pełnotłuste, acidofilne
  • dobrym wyborem są również produkty probiotyczne
  • nie można jednocześnie określić, jaka ilość mleka powoduje trądzik

Pamiętajcie, że trądzik to schorzenie o złożonej etiologii. Każdy organizm jest inny i u każdego zmiany trądzikowe mogą występować pod wpływem innego czynnika. Dlatego nie warto od razu wykluczać z diety całego nabiału. Najlepiej bardzo dokładnie obserwować  wygląd cery po eliminacji poszczególnych produktów. Ja sama mogę przyznać, że zauważyłam ogromną zmianę po odstawieniu mleka, serów, jogurtów itd. Naturalnie cudów nie ma i cera nie stała się nagle nieskazitelna, ale na pewno mogę powiedzieć, że wypicie większej ilości mleka następnego dnia powoduje u mnie wysyp trudnych do zagojenia krostek. A jak jest u Was? Podzielcie się doświadczeniami w komentarzach 🙂

Źródła:
1.http://www.researchgate.net/profile/Clement_Adebamowo/publicatioN/5656374_Milk_consumption_and_acne_in_ teenaged_boys/links/09e4150895cedd2ca8000000.pdf
2.http://www.societavegetariana.org/site/uploads/5d20f3f1-7a2f-8b2c.pdf
3.http://www.biomedcentral.com/1471-5945/12/13
4.http://www.biomedcentral.com/1471-2458/9/340
5.http://www.ingentaconnect.com/content/mjl/adv/2012/00000092/00000003/art00001?crawler=true
6.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3481796/
7.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19499625
8.http://www.czytelniamedyczna.pl/2348,tradzik-zwyczajny-etiopatogeneza-i-leczenie.html