Awokado jest przez wiele osób postrzegane jako tłusty, a więc niezdrowy owoc. Nic bardziej mylnego! Awokado obfituje bowiem w zdrowe tłuszcze, których nie należy unikać. Nie dość, że nie zawiera cholesterolu, to jeszcze obniża jego poziom (frakcja LDL). Awokado może pochwalić się całą gamą substancji wpływających pozytywnie na:

 

  • wzrok (luteina),
  • rozwój ciąży (kwas foliowy),
  • serce (kwasy nienasycone),
  • mózg (kwasy omega-3),
  • ciśnienie krwi (potas, omega-3 oraz kwas oleinowy)
  • utrzymanie prawidłowej masy ciała (błonnik).

Jak kupować?

W Polsce dostępne są dwie odmiany – tańsza, zielona oraz droższa hass – z grubą, ciemną skórką. Najlepiej kupić twarde awokado i dać mu spokojnie dojrzeć w papierowej torbie. Jeśli bardzo nam się śpieszy, włóżmy do torby również banany, brzoskwinie, jabłka czy pomidory. Od czasu do czasu należy kontrolować stan owocu poprzez delikatne naciśnięcie palcem – w dojrzałym skórka wraca do pierwotnego kształtu, w przejrzałym nie. Możemy też kupić w sklepie miękkie awokado, ale z doświadczenia wiem że zdarza się to dużo rzadziej. Warto polować na promocje, czasem w markecie możemy kupić dwie sztuki za 2 zł. Nie musimy więc rujnować naszego portfela, żeby jeść zdrowo. Jeśli zależy nam na tym, aby rozkrojony owoc nie ściemniał, musimy po prostu zostawić pestkę w środku, skropić sokiem z cytryny i schować do lodówki.
Co zrobić z owocem?
Możliwości jest mnóstwo. Pamiętajcie, że słowo owoc jest w tym przypadku mylące. Daleko mu do słodkich bananów czy jabłek. Samo w sobie jest dość nijakie i tłuste, ale doprawione sokiem z cytryny, solą i pieprzem smakuje świetnie.Awokado jemy na surowo, nie wymaga gotowania. Dobrze sprawdza się jako zamiennik masła – 100g masła extra to 735 kcal, podczas gdy 100 g awokado to jedynie 160 kcal! Sama często jem takie kanapki – patrz instagram @powiedzdietomnie 🙂

Możemy również zrobić pyszny mus czekoladowy – dojrzałe awokado + kakao niesłodzone/karob +stewia, ksylitol, miód. Jeśli mamy ochotę na coś bardziej zaawansowanego, możemy upiec czekoladowe ciasto klik lub zrobić lody klik.

Jeśli zdarzy nam się, że przegapimy okres przydatności owocu do celów kulinarnych i zwyczajnie nam przejrzeje, możemy zrobić z niego nawilżającą maseczkę 🙂 Wystarczy dodać nieco miodu i jogurtu naturalnego, a następnie rozgnieść/zmiksować na papkę.

 

  • Uwielbiam awokado. Dla mnie nie smakuje nijak powiedziałabym raczej,że przypomina w smaku świeże orzechy laskowe – takie prosto z drzewa 🙂

  • gin

    Mniam, uwielbiam 🙂 Do sałatek, albo właśnie zamiast masła na kanapki. Pycha!

  • Uwielbiam awokado 🙂

  • Podobnie jest ze mną dużo osób mówi, że nie smakuje im avocado albo ma nijaki smak, a ja zajadam się nim bez dodatków tak jakbym jadł jabłko 🙂