Wegetarianizm to kompilacja dwóch łacińskich słów – vegetabilis – czyli roślinny i vegetare – rosnąć, kwitnąć, rozwijać się. Większość ludzi kojarzy wegetarianizm z wykluczeniem mięsa. Należy go jednak rozumieć znacznie szerzej, ponieważ jest on swego rodzaju stylem życia. Wegetarianizm ma wiele odmian, zarówno łagodniejszych, jak semiwegetarianizm, jak i tych radykalnych, jak np. frutarianizm. 
 
 
RODZAJE WEGETARIANIZMU
 
semiwegetarianizm
dieta zbliżona do założeń diety śródziemnomorskiej, stosunkowo rzadko akceptowana przez wegetarian, dostarcza organizmowi witaminy B12
Dopuszcza uzupełnianie posiłków produktami mlecznymi, jajami a nawet – w małych ilościach- rybami i drobiem. Wyklucza mięso czerwone i jego przetwory.
pescowegetarianizm
ichtiwegetarianizm, odmiana semiwegetarianizmu
Dopuszcza uzupełnianie posiłków produktami mlecznymi, jajami oraz rybami, wyklucza mięso czerwone, mięso białe i przetwory.
pollowegetarianizm
odmiana semiwegetarianizmu
Dopuszcza uzupełnianie posiłków produktami mlecznymi, jajami oraz mięsem białym, wyklucza mięso czerwone, ryby, owoce morza i przetwory mięsne.
laktoowowegetarianizm
Wyklucza wszystkie rodzaje mięsa, produkty zawierające żelatynę oraz sery zawierające podpuszczkę zwierzęcą.  Z produktów zwierzęcych dopuszcza jedynie mleko i jego przetwory oraz jaja
laktowegetarianizm
Z produktów zwierzęcych dopuszcza jedynie mleko i przetwory (za wyjątkiem serów podpuszczkowych)
owowegetarianizm
Wyklucza wszystkie rodzaje mięs i ryb, dopuszcza jedynie jaja
weganizm
Dieta bardzo restrykcyjna, wyklucza wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego, w tym także miód.  Dopuszcza jedynie warzywa, owoce, zboża i nasiona roślin strączkowych i grzyby. Weganizm nie ogranicza się tylko do produktów spożywczych – weganie wykluczają  także niektóre postacie leków oparte na tkankach zwierzęcych, wełnę, większość kosmetyków, produkty testowane na zwierzętach itp.
witarianizm
Dopuszcza jedynie owoce i warzywa w formie nieprzetworzonej.
” Ogień zabija” to wiodące przesłanie witarian i frutarian, negują duszenie, pieczenie, smażenie itp. – dopuszczają jedynie produkty w postaci surowej.
frutarianizm
Zbliżony do witarianizmu, z tym że należy spożywać minimum 75 % surowych owoców, resztę stanowią warzywa (ortodoksyjni frutarianie spożywają jedynie owoce, które spadły z drzewa). Większość używa owoców warzyw ( ogórki zielone, ostre papryki itp).
 
Człowiek jest przystosowany zarówno do spożywania produktów roślinnych (długość jelita oraz skład mikroflory jelitowej), jak i zwierzęcych (kły w górnej szczęce, brak dodatkowego żołądka). Nie oznacza to, że nie możemy zrezygnować z mięsa. Niektóre rodzaje wegetarianizmu mogą pomóc w walce z chorobami cywilizacyjnymi. Należy jednak bardzo ostrożnie układać jadłospis. Na co szczególnie należy zwrócić uwagę? Poniżej lista najważniejszych składników:
 
Witamina B 12 – obecna jedynie w produktach zwierzęcych, dlatego często jedynym wyjściem jest spożywanie produktów wzbogacanych tą witaminą (przetwory śniadaniowe, mleko sojowe itp.) oraz jej suplementacja w razie niedoborów
 
Białko – należy dbać także o jego odpowiednią podaż stosując roślinne zamienniki mięsa – soja, soczewica, bób, groch, fasola, orzechy, produkty zbożowe.
 
Żelazo – należy sięgać po warzywa liściaste, nasiona strączkowe, pełnoziarniste produkty zbożowe. Wymienione produkty należy łączyć z witaminą C – zwiększa ona przyswajalność żelaza
 
Cynk – semiwegetarianie dostarczają go wraz z owocami morza, drobiem i rybami, natomiast pozostałym zaleca się kukurydzę, grzyby, orzechy, ciecierzycę, kiełki i otręby pszeniczne,  a w wypadku wystąpienia niedoborów suplementację.
 
Witamina D Jej źródłem jest niewiele produktów, głównie pochodzenia zwierzęcego. Wytwarzana jest w organizmie pod wpływem promieni słonecznych. Źródła – nabiał, kiełki słonecznika, mleko sojowe, morskie ryby i tran, margaryny miękkie, żółtko jaj, płatki śniadaniowe.


ZALETY DIETY WEGETARIAŃSKIEJ

Wegetarianie, zachwalając stosowaną przez nich dietę, wymieniają jej liczne zalety. Ja poniżej opisałam te najważniejsze:
  • Mała gęstość energetyczna, a duża gęstość odżywcza
  • Niska zawartość tłuszczów nasyconych i cholesterolu, natomiast wysoka niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych
  • Zwiększona podaż witaminy C
  • Mała zawartość węglowodanów prostych, a duża węglowodanów złożonych  i błonnika pokarmowego
  • Duża zawartość potasu, a mała sodu
  • Mniejsze zagrożenie nitrozoaminami, węglowodorami aromatycznymi, lekami weterynaryjnymi, Salmonellą, włośnią itd.
 
Zmniejszone ryzyko zachorowania na:
  • otyłość
  • cukrzycę typu 2
  • chorobę niedokrwienną serca
  • nadciśnienie tętnicze
  • hipercholsterolemie
  • nowotwory – uważa się, że 1/3 zgonów z powodu nowotworów związana jest z niewłaściwym odżywianiem się
  • zaparcia
  • kamicę żółciowa i nerkowa
  • próchnicę zębów.
 
WADY DIETY WEGETARIAŃSKIEJ

Brzmi pięknie, ale pamiętajmy, że każdy kij ma dwa końce. Wegetarianizm ma także kilka  wad, w tym m.in.:
  • możliwe zbyt małe spożycie energii, białka (niewskazane dla sportowców i ludzi ciężko pracujących)
  • możliwy niedobór witaminy B12 i żelaza
  • mała strawność składników odżywczych
  • większe spożycie substancji antyodżywczych, hamujących wchłanianie licznych składników mineralnych (np. magnezu, wapnia)
  • zwiększone zagrożenie pozostałościami nawozów i związków chemicznych służących do ochrony roślin.
Przy źle zbilansowanej diecie wegetariańskiej może zwiększyć się ryzyko niżej wymienionych chorób:
  • niedorozwój psychiczny i umysłowy
  • niedożywienie białkowe: marasmus, kwashiorkor
  • niedokrwistość megaloblastyczna
  • krzywica
  • osteomalacja
  • neuropatia
  • biegunki
  • zaburzenia miesiączkowania u dziewczynek w wieku rozwojowym
 
Jak widać, przejście na wegetarianizm powinno być przemyślane i starannie zaplanowane. Nie może to być decyzja podjęta z dnia na dzień. Należy podjąć ją w oparciu o stan własnego zdrowia oraz możliwości organizmu. Pamiętajmy, że stosowanie diety wegetariańskiej wymaga stałego monitoringu stanu odżywienia. UWAGA – nieprawidłowo zbilansowana dieta wegetariańska może nam zaszkodzić bardziej niż źle dobrana dieta tradycyjna.
  • jak zaczęłam czytać wady i ryzyko diety wegetariańskiej to aż zamarłam z wrażenia, no nie wiem ale moje 22 lata wegetarianizmu nie przyniosło nic z tego i chyba nie jestem wyjątkiem , moi siostrzeńcy są wegetarianami od zawsze , są zdrowi!!!!Jedno z nich zaczęło 2 fakultet na UJ w Krakowi , pierwszy skończyła na Uniwersytecie w Gdańsku , wiec chyba z rozwojem umysłowym wszystko ok, drugie to świetnie zapowiadający się siatkarz , wiec chyba ta uwaga na czerwono wielka przesada , tym bardziej ,że ostatnio uznano w Polsce ,ze ta dieta może być stosowana u przedszkolaków ,a pan z jakiegoś tam instytutu twierdził o dzieciach wegetariańskich w samych superlatywach

  • DD

    To są tylko potencjalne niebezpieczeństwa stosowania diety wegetariańskiej. Nie jest nigdzie napisane, że każdy, kto stosuje tę dietę zachoruje. Analogicznie nie każdy, kto ma diabetyka w rodzinie musi zachorować. Po prostu u wegetarian (głównie przez nieumiejętne ułożenie jadłospisu) częściej niż u ludzi jedzących mięso stwierdza się w/w choroby.

    A uwaga na czerwono jest jak najbardziej uzasadniona – to właśnie źle zbilansowana dieta wegetariańska MOŻE prowadzić do tych przypadłości. Wszystko z rozsądkiem i umiarem, w przeciwnym wypadku możemy sobie zaszkodzić. Pozdrawiam:)

  • mi bardziej pasują te argumenty
    http://stressfree.pl/dlaczego-mam-zostac-wegetarianinem/
    uważam ,że dieta czy wegetariańska czy tak zwana tradycyjna źle zbilansowano jest na równi szkodliwa, ale oczywiście rozumiem,że każdy ma swoje racje i może mieć inne zdanie

  • Wszędzie podkreślone jest,że nieprawidłowo zbilansowana dieta wegetariańska może nam zaszkodzić TAK SAMO JAK źle dobrana dieta tradycyjna. Oj, ktoś tu jest tendencyjny.

  • DD

    Cieszę się, że pobudziłam do dyskusji. Tak naprawdę ilu specjalistów i ile badań, tyle opinii na ten temat. Ja akurat jestem tego zdania, co nie oznacza, że jestem nieomylna. Jeśli mówimy o łagodniejszych formach wegetarianizmu, takich jak semiwegetarianizm – owszem, źle dobrana dieta może być szkodliwa tak jak źle dobrana dieta podstawowa. Natomiast w przypadku bardziej restrykcyjnych form, jak np. weganizm, stosowanych przez ludzi nie posiadających odpowiedniej wiedzy, mogą pojawiać się poważne niedobory, których nie obserwuje się u ludzi jedzących mięso i produkty zwierzęcopochodne.

  • wegetarianizm zdecydowanie nie jest dla mnie, a na pewno nie zadna z jego ostrzejszych odmian, nie jestem znawca, ale jestem zdania ze przesadzajac z ograniczaniem sie do np. samych owocow i warzyw (o zgrozo!) tylko sobie szkodzimy…

  • Anonimowy

    hehe ;p aż złapałam się za głowę czytając o tych "wadach", nie wiem jak udaje mi się żyć tyle lat w zdrowiu… i do tego ZASZŁAM W CIĄŻĘ!! i urodziłam ZDROWE DZIECKO!! a uwaga – NIE JEM MIĘSA.. i dla jasności nie stosuje jakiejś wymyślnej diety zastępującej mi mięso, bo najzwyczajniej w świecie nie czuje potrzeby zastępować czegoś, co jest po prostu nie zdrowe…

    PS. semiwegetarianizm to nie jest żaden wegetarianizm!

  • Anonimowy

    tak samo jak nie każdy kto je mięso umiera na zawał… ja jestem przeciwniczką przede wszystkim szufladkowania. Niech każdy je to na co w danej chwili ma ochotę i słucha swojego ciała. Znam zdrowych jak ryby witarian i wegan i równie zdrowych ludzi żywiących się produktami zwierzęcymi. Znam wegetarian, którzy w pewnym momencie zaczęli jeść mięso i wyszło im to na zdrowie (np.w przypadku anemii) i osoby, które w pewnym momencie przestały jeść mięso i też ich stan zdrowia uległ poprawie ( w przypadku nadciśnienia tętniczego i nadwagi). Wychodzę z założenia, że najważniejsze jest aby jeść żywność świeżą i mało przetworzoną. O to by na naszych talerzach dania były zróżnicowane i miały odpowiednią dla nas wartość odżywczą niech zadba każdy z osobna 🙂

  • Anonimowy

    Semiwegetarianizm jest błędnie odbierany jako odmiana wegetarianizmu. Jesz ryby? mięso? – wegetarianinem nie jesteś. Wegetarianizm to styl życia. Jeśli ktoś mi mówi, że jest wegetarianinem, a je białe mięso i ryby – to spokojnie oświadczam mu, że nim nie jest. To, że ktoś wykluczył ze swojej diety czerwone mięso nie robi go magicznie wegetarianinem.

  • Anonimowy

    Jest rzeczą niemożliwą przekonania wegetarianina że źle robi, wypowiedzi są podobne do oszołomów lub ludzi z sekty. W polskiej tradycji mamy tyle wspaniałych smaków i nie wiem w imię czego miałbym z nich rezygnować ( opycha się zieleniną jak krowa) uważam , ze należy jeść wszystko z umiarem i to co nam smakuje, umartwianie się, był dobre w średniowieczu. Powtarzanie ciągłe JA JESTEM WEGETARIANINEM – przestało byc "trendy" i znaczy mniej więcej "człowieku masz kompleksy".

  • Anonimowy

    Ale bzdury napisane w wadach wegetarianizmu, a wystarczyłoby sięgnąć do źródeł i zgłębić temat. Dużo roślin jest świetnym źródłem białka, przede wszystkim ciecierzyca, fasola, ewentualnie soja, jak ktoś lubi, poza tym pestki słonecznika (100g słonecznika to prawie 600 kcal + mnóstwo składników odżywczych, a dodaje się go wszędzie: sałatki, kotlety, panierki, wypieki), podobnie używa się sezamu, a jest on świetnym źródłem wapnia, żelaza, cynku. Kolejne źródło białka – migdały, dobrze jest od czasu do czasu schrupać parę. Siemię lniane jest świetnym źródłem omega-3 (też włączane do diety w formie posypek etc.), poza tym ma żelazo, wapń, fosfor… Brokuły, jarmuż i pietruszka to praktycznie sama witamina C, która ułatwia wchłanianie żelaza.

    Naprawdę nie wiem jak trzeba komponować swoją dietę, by dorobić się braków na wegetarianizmie / weganizmie.

    Tutaj krótki artykuł o weganizmie (: http://www.youtube.com/watch?v=1D0gBdr-VWA

    Poza tym "Amerykańskie Stowarzyszenie Dietetyczne wyraża stanowisko, że odpowiednio
    zaplanowane diety wegetariańskie, w tym diety ściśle wegetariańskie, czyli wegańskie, są
    zdrowe, spełniają zapotrzebowanie żywieniowe i mogą zapewniać korzyści zdrowotne przy
    zapobieganiu i leczeniu niektórych chorób. Dobrze zaplanowane diety wegetariańskie są
    odpowiednie dla osób na wszystkich etapach życia, włącznie z okresem ciąży i laktacji,
    niemowlęctwa, dzieciństwa, dojrzewania, oraz dla sportowców."

    A tutaj artykuł z Uwaga TVN 🙂 http://www.youtube.com/watch?v=1D0gBdr-VWA